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Título: Estudo sobre a utilização do plano diretor como ferramenta no ensino da geografia
Autor(es): Haddad, Neiva do Amaral Lemos
Palavras-chave: Geografia - Estudo e ensino
Data do documento: 11-Nov-2008
Abstract: The current context of urbane scenery shows chaotic situations as regards to the use of the collective space by the population, bringing in many opportunities a significant reduction of the quality of life to Brazilian citizen. As to the environmental approach, the tourists' frequency to natural ecosystems, such as the coastal ones and of spit, without the proper supervision and direction of the competent organs enables the systematic degradation of these environments that were still preserved. These incidents must be recognized, prepared, measured, and largely discussed during the elaboration of a Master plan, which appears to be a ruling and space regulating instrument, especially in the urban, areas of thousands of Brazilian cities. Therefore, not only it is of vital importance to know the reality of the introduction of this mighty instrument of urban reorganization under the optics of its applicability in the teaching of Geography, with emphasis in the environmental mapping, but also to promote its democratization in the population straightly reached by this instrument, in this case, that of the city of Quissamã/RJ. In the sense of reaching the proposed objectives there have been used as methodological resources the bibliographical revision, the analysis of the Master plan of Sustainable Development of the city of Quissamã/RJ, the participation in the workshops of the project “System of attendance of the correct use of the land in the city of Quissamã – a participative proposal.” and the production of a game using the Master plan as a source of the information contained in it.
Resumo: O contexto atual da paisagem urbana remete a situações caóticas no que tange à utilização do espaço coletivo pela população, acarretando uma significativa diminuição da qualidade de vida do cidadão brasileiro. Sob o enfoque ambiental, a freqüência de turistas a ecossistemas naturais como os costeiros e de restinga, sem a devida supervisão e orientação dos órgãos competentes, possibilitam a degradação sistemática desses ambientes ainda preservados. Essas ocorrências devem ser reconhecidas, elaboradas, discutidas, equacionadas a partir de um amplo debate na estruturação de um Plano Diretor, que surge como instrumento norrmatizador e regulador dos espaços, principalmente o urbano, nos milhares de municípios brasileiros. Diante disto, mister se faz conhecer a realidade da implantação desse poderoso instrumento de reorganização urbana sob a ótica da sua aplicabilidade no ensino da Geografia, com ênfase no zoneamento ambiental e ainda, mister também se faz fomentar sua democratização junto à população diretamente atingida por este instrumento, neste caso, a do município de Quissamã/RJ. No sentido de atingir os objetivos propostos foram utilizados como recursos metodológicos a revisão bibliográfica, a análise do Plano Diretor de Desenvolvimento Sustentável do município de Quissamã/RJ, a participação nas oficinas do projeto “Sistema de acompanhamento do ordenamento do uso da terra no município de Quissamã – uma proposta participativa.” e a confecção de jogo utilizando o Plano Diretor como fonte das informações que neste foram inseridas.
URI: http://bd.centro.iff.edu.br/xmlui/handle/123456789/290
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